Een terugblik op het afgelopen jaar

De afgelopen maanden zijn ook voor onze praktijk hectisch geweest. We zouden dit jaar daardoor bijna vergeten stil te staan bij het feit dat Ortho Fleur alweer 4 jaar vanuit het nieuwe praktijkpand werkt. Gelukkig dacht onze balie-assistente Susanne eraan. Een mooi moment om terug te blikken op het afgelopen jaar.

Het afgelopen jaar hebben we veel mensen mogen blij maken met hun nieuwe glimlach na het verwijderen van de beugel en mochten wij weer nieuwe patiënten in onze praktijk verwelkomen.

Een terugblik op het afgelopen jaar - Ortho Fleur

Kwaliteit van orthodontische zorg hoog houden

In oktober 2019 is Ortho Fleur gevisiteerd door collega orthodontisten. Een van de onderdelen om de kwaliteit van de orthodontische zorg in Nederland hoog te houden, is dat orthodontisten elkaar visiteren. Dit houdt in dat een aantal collega’s naar de praktijk komt en de praktijk bekijkt, een aantal patiënten ziet en daarnaast worden patiënten besproken aan de hand van foto’s en gebitsmodellen. Op deze manier kunnen de collega’s advies geven of er nog verbeterpunten zijn. Het is goed om te weten dat onze praktijk als heel goed beoordeeld is door onze collega’s.

Wel kregen wij het advies van onze collega’s om een cursus te volgen om de kwaliteit van onze lichtfoto’s van het gezicht en in de mond te verbeteren. Dus afgelopen jaar heeft het team van Ortho Fleur met succes deze fotocursus afgerond.

Het Coronavirus en orthodontische zorg

Begin 2020 hoorden wij over een Coronavirus dat in China heerste. Tijdens onze pauze praatten we erover, zou het ook hierheen komen? Wat zou er dan gebeuren?

Eind februari was het zo ver, de eerste patiënt in Nederland werd positief getest op COVID-19. In een rap tempo kwamen er nieuwe COVID-19 patiënten bij in Nederland. Onze beroepsvereniging riep ons medio maart 2020 op om de reguliere behandeling op te schorten en alleen nog spoedzorg uit te voeren.

Een onzekere en hectische periode volgde. Met behulp van foto’s gemaakt met de telefoon of videobellen, probeerden we toch de behandeling van patiënten te monitoren. Ook waren er patiënten die eigenlijk gepland stonden om de beugel eruit te halen in die periode. Helaas moesten zij wachten.

Gelukkig konden wij eind april de reguliere zorg weer hervatten, waar het onder bepaalde voorwaarden. Mijn assistentes hebben zich optimaal ingezet om alle wachtende patiënten in te plannen en de orthodontische behandeling voort te zetten. Door hun inzet en flexibiliteit hebben wij binnen een korte tijd het stuwmeer aan wachtende patiënten kunnen zien.

Het nieuwe normaal in de praktijk

Inmiddels is het nieuwe normaal dat alle patiënten hun handen desinfecteren voordat zij de stoel in gaan. Zij komen niet naar de praktijk als zij verkoudheidsklachten hebben. Wij proberen zo min mogelijk mensen in de praktijk te hebben en vragen daarom de patiënten zo veel mogelijk alleen naar de praktijk te komen.

De praktijk is zo ingericht dat patiënten 1,5 meter afstand houden tot elkaar ook als zij de praktijk binnen komen of verlaten. Verder nemen wij alles af met alcohol en dragen mondkapjes en schermen voor het gezicht. Zo voorkomen wij dat patiënten elkaar of ons besmetten in de praktijk.

Aan veel maatregelen waren wij al gewend, zoals het dragen van een mondkapje en alles afnemen met alcohol. Andere maatregelen blijven lastig en onwennig, zoals dat patiënten zo veel mogelijk alleen naar de praktijk moeten komen. Met zijn allen proberen wij ons zo goed mogelijk aan de maatregelen te houden, om ons steentje bij te dragen om de besmettingsgraad laag te houden.